Waarom goed afscheid nemen van je personeel zo belangrijk is

Een goede start is cruciaal voor een fijne samenwerking. Bedrijven besteden dan ook veel aandacht aan het zogenoemde ‘onboarden’ van hun medewerkers. Maar goed afscheid nemen is minstens zo belangrijk.

Zet een medewerker die afscheid neemt even in het zonnetje en/of geef een speciale verrassingsdoos mee naar huis. Vertrekkende medewerkers zijn de grootste ambassadeurs van je bedrijf. Niet onbelangrijk, zeker omdat regelmatig oud-medewerkers actief blijven in het netwerk van een oud werkgever of nieuwe collega’s komen via oud-medewerkers binnen.

Toch besteden maar weinig bedrijven écht aandacht aan goed afscheid nemen van hun werknemers. Aan onboarding doen de meeste bedrijven dan weer wel, een goede start is namelijk cruciaal voor een goede werkrelatie.

Zo bleek uit een onderzoek uit 2018 van het Global Culture Report dat wanneer er sprake is van een succesvolle onboardingprocedure de betrokkenheid van de medewerker met 70 procent stijgt. Op een goede manier afscheid nemen, ook wel ‘offboarding’ genoemd is daarentegen een ondergeschoven kindje.

“In de Verenigde Staten het Verenigd Koninkrijk is er al een aantal jaar aandacht voor offboarding”, zegt Peter Straatsma, CCO bij Appical, een specialist op het gebied van onboarding en offboarding. “Pas nu waait die aandacht hiervoor ook over naar Nederland.”

Op de juiste manier afscheid nemen van je werknemers kan je als bedrijf dan ook een hoop opleveren.
“Bijvoorbeeld dat zo iemand na een aantal jaar weer terug in dienst treedt”, schrijft directeur David Sturt van de Amerikaanse specialist in personeelszaken O.C. Tanner in een artikel in de Harvard Business Review. Zelf is hij hier een voorbeeld van. Toen hij negentien jaar geleden bij O.C Tanner vertrok om bij een start-up in Portland te gaan werken, was hij niet van plan om terug te komen.

Maar tijdens de afscheidslunch met zijn collega’s hield de CEO een praatje waarin hij hem expliciet bedankte en benadrukte dat Sturt altijd terug in dienst mocht. Om duidelijk te maken dat hij het écht meende, deed hij er zelfs een enkeltje van Portland naar Salt Lake City bij. “Toen hij mij tweeënhalf jaar later een baan aanbod, gaf de manier waarop de CEO destijds afscheid van mij had genomen voor mij de doorslag”, schrijft Sturt in het stuk.

Natuurlijk had Sturts baas ook gewoon iemand anders kunnen aannemen voor de positie, maar dat had waarschijnlijk duurder uitgepakt. “Een nieuwe werknemer inwerken kost je als bedrijf veel geld”, legt Sturt uit in het artikel. “Een oud-werknemer is al bekend met de cultuur en de gang van zaken van het bedrijf. Hierdoor verloopt het proces van inwerken sneller en soepeler.”

Overigens ben je er niet met een afscheidsfeestje of verrassingsdoos. “Bij een fijn afscheid denk je met een warm gevoel aan je werkgever terug”, zegt Straatsma. Dit kan je bereiken door een borrel of etentje voor iemand te organiseren, maar ook door ervoor te zorgen dat iemand zich tot op de laatste werkdag betrokken voelt. Bijvoorbeeld door iemand de laatste werkweken op een interessant project te zetten.

“Zo voorkom je dat iemand laatste weken een beetje uitzit.” Een andere manier om waardering te uiten is door vertrekkende medewerkers actief te betrekken bij het inwerken van hun nieuwe collega’s. “Zeker millennials vinden het belangrijk om iets waar ze hard aan hebben gewerkt goed over te dragen”, legt Straatsma uit.